Riksorganisationen ”Hela Sverige ska leva” arbetar med lokala utvecklingsgrupper som finns till för att forma framtiden i sitt närområde. Aktuellt just nu är projektet ”Små skolor i utveckling” där syftet är att underlätta undervisning för små skolor i glesbygd. Som en del i projektet genomför nu Ytterhogdals skola en försöksperiod där tanken är att skapa ett virtuellt lärarrum under vårterminen. I januari månad fick skolan en leverans på två stora telepromptrar som kommer att vara direktuppkopplade mot skolor i Ramsjö och Svågadalen. På det här sättet kommer skolornas ämneslärare ha en vardagsrelation och lättare kunna utbyta information och kunskap med varandra.
Om tekniken fungerar bra kan det även bli aktuellt för eleverna att använda maskinerna, kanske till och med i undervisningssyfte. Det är KTH i Stockholm, Kungliga Tekniska Högskolan, som är utvecklare av telepromptrarna. Tidigare användes maskinerna av Arbetsförmedlingen. Nu har skolprojektet fått låna dem gratis och om det blir succé under vårterminen är det möjligt att KTH låter skolorna behålla utrustningen.
En av Framtid Hogdals undergrupper (Barnens bästa i Hogdalsbygden) var en av de som bidrog till att Centralskolan i Ytterhogdal kom med i detta projekt.